Zilnic avem parte de multe provocari si reactionam la ele. Modul în care o facem este diferit în functie de fiecare dintre noi si este influentat de numerosi factori.
Multi angajati accepta abuzurile ca parte din rutina zilnica.
Agresivitatea este o forma de interacțiune sociala, de cele mai multe ori daunatoare, care provoca daune sau alte neplaceri unui alt individ si care poate avea loc ca răspuns / reacție a unui eveniment anterior sau spontan, cu sau fara provocare.
Sunt identificate doua tipuri:
Agresivitatea directa – comportamente fizice (lovire, orice formă de violenta fizica) sau verbale (tipat, strigat, insulta) destinate sa provoace rau cuiva.
Agresivitatea indirecta – comportamente destinate sa dauneze relațiilor sociale ale unui individ sau unui grup (tachinare, intimidare, răspândirea unor zvonuri sau ignorarea unei persoane).
Violenta in munca inseamna ca o persoană este abuzată, ameninţată sau atacată la locul de muncă, punandu-se în pericol securitatea, sanatatea, bunastarea sau performanta in munca a acesteia. Ea consta in insulte, amenintari sau agresiune fizica si psihica, exercitate împotriva unei persoane aflate la locul său de munca, motiv pentru care violenta este o problema de securitate si sanatate in munca, una dintre cauzele aparitiei stresului profesional.
Forme de manifestare ale actelor de agresiune sau violenta:
- comportament acivic – lipsa de respect fata de ceilalti;
- agresiune fizica sau verbala – intentia de a vatama sau ofensa;
- atac – intenaia de a face rau unei alte persoane.
Iata cateva recomandari pentru a evita izbucnirea unor acte violente în timpul orelor de lucru:
- nu raspundem provocarilor de niciun fel, atitudine politicoasa fata de persoanele violente;
- in timpul programului de lucru nu intram in polemici pe teme de politica, religie, nationalitate, sau alte subiecte contradictorii posibil generatoare de conflicte nici cu colegii de munca, dar nici cu clientii, vizitatorii sau partenerii societatii;
- dacă izbucnește vreun conflict, incercam aplanarea lui prin metode non – violente, pasnice avand permanent o atitudine politicoasa, dar ferma;
- daca conflictul degenereaza în amenintari sau agresiuni fizice solicitam de urgenta interventia institutiilor sau serviciilor abilitate;
- nu executam actiuni hazardate care ar putea duce la escaladarea violentelor.
Hartuirea la locul de munca poate capata mai multe forme, printre care se numara si hartuirea morala. Aceasta consta intr-un comportament agresiv si abuziv fata de un angajat sau un grup de angajati. Abuzul poate avea repercusiuni drastice asupra starii mintale a indivizilor si deterioreaza climatul de la locul de munca.
Hartuirea morala poate lua si ea numeroase forme, in functie de abuzurile comportamentale savarsite. Printre acestea se numara:
- intimidarea prin limbaj sau folosind gesturi, amenintarea de orice fel;
- crearea de presiuni si tensiune prin supraveghere excesiva;
- aplicarea unui tratament diferential fata de alti angajati;
- discreditarea abilitatilor profesionale ale angajatului;
- raspandirea informatiilor false cu privire la viata profesionala si personala a individului;
- izolarea individului fata de colegii sai – fie fizic, fie prin desemnarea sarcinilor astfel incat acesta sa nu fie nevoit sa interactioneze cu ceilalti membri ai echipei;
- ignorarea repetata a individului, in ciuda incercarilor sale de comunicare;
- refuzul de a oferi angajatului sarcini, astfel incat sa fie demotivat si, eventual, determinat sa-si caute un nou loc de munca;
- impovararea angajatului cu prea multe sarcini, ducand la epuizarea sa.
Stresul, depresia, tulburarile de somn si afectiunile digestive pot aparea ca rezultat al abuzurilor la locul de munca.
Pentru a nu cadea victima abuz, un angajat trebuie sa constientizeze ca este supus unui abuz.
Pe langa un climat psihosocial stabil, norme si politici organizationale care sa descurajeze si sa sanctioneze in mod drastic orice forma de hartuire, managerii trebuie sa ofere in permanenta un exemplu pozitiv prin:
- comportament adecvat
- atitudine respectuoasa
- instituirea unor reguli minime de politete.